Wednesday, December 9, 2015

An Interesting Derash Connection


Even Women Were Part of the Miracle
  1. שבת כ״ג א 
    אשה ודאי מדליקה דא"ר יהושע בן לוי נשים חייבות בנר חנוכה שאף הן היו באותו הנס:
    Shabbat 23a 
    A woman certainly lights, for Rabbi Yehoshua ben Levi said: Women are obligated regarding the Chanukkah light, for even they were part of that miracle.
    1. רש"י על שבת כ״ג א 
      היו באותו הנס. שגזרו יוונים על כל בתולות הנשואות להיבעל לטפסר תחלה ועל יד אשה נעשה הנס:
      Rashi on Shabbat 23a 
      "Were part of the miracle" - That the Greeks decreed [prima nocta] on all the virgins to be wed that they must have relations with the high official first. And also a miracle happened through a woman [Yehudit].
      1. פסחים ק״ח ב 
        אמר ר' יהושע בן לוי נשים חייבות בארבעה כוסות הללו שאף הן היו באותו הנס
        Pesachim 108b 
        Rabbi Yehoshua ben Levi said: Women are obligated in the four cups [of wine at the Passover Seder] since even they were part of that miracle.
        1. רש"י על פסחים ק״ח ב 
          שאף הן היו באותו הנס - כדאמרינן (סוטה דף יא:) בשכר נשים צדקניות שבאותו הדור נגאלו וכן גבי מקרא מגילה נמי אמרינן הכי דמשום דע"י אסתר נגאלו וכן גבי נר חנוכה במסכת שבת (ד' כג.):
          Rashi on Pesachim 108b 
          "Even they were part of the miracle" - As we say (Sotah 11b) that through the merit of righteous women in that generation were they redeemed, and similarly for Megillah we also say that because of Esther were they redeemed, and similarly regarding Chanukah candles in Tractate Shabbat.
          1. מגילה ד׳ א 
            ואריב"ל נשים חייבות במקרא מגילה שאף הן היו באותו הנס
            Megillah 4a 
            Rabbi Yehoshua ben Levi said: Women are obligated to read the Megillah, since even they were part of the same miracle.
            1. רש"י על מגילה ד׳ א 
              שאף הן היו באותו הנס - שאף על הנשים גזר המן להשמיד להרוג ולאבד מנער ועד זקן טף ונשים וגו':
              Rashi on Megillah 4a 
              "Even they were part of the miracle" - That Haman decreed extinction on the women too, to kill and destroy from the young to the old, women and children (Esther 3:13)
              1. תוספות על פסחים ק״ח ב 
                היו באותו הנס - פי' רשב"ם שעל ידם נגאלו וכן במגילה ע"י אסתר ובחנוכה ע"י יהודית וקשה דאף משמע שאינן עיקר ועוד דבירושלמי גריס שאף הן היו באותו ספק משמע באותה סכנה דלהשמיד להרוג ולאבד והא דאמרינן דפטורות מסוכה אע"ג דאף הן היו באותו הנס כי בסוכות הושבתי התם בעשה דאורייתא אבל בארבעה כוסות דרבנן תיקנו גם לנשים כיון שהיו באותו הנס:
                Tosafot on Pesachim 108b 
                "They were in that miracle" The Rashbam's interpretation is that through them were they redeemed. And similarly, in the Megilla, through Esther, and in Chanuka, through Judith. And this is difficult, since "even" implies that they weren't central [to the miracle]! And also, the version of the Yerushalmi is "even they were in that same uncertainty," implying in that danger of "to destroy, to slay, and to cause to perish" (Esther 3:13). And this that we say that they [women] are exempt from [the commandment of] sukka, even though that even they were in that same miracle, is [based on] "that I made the children of Israel to dwell in booths" (Leviticus 23:43), there, is regarding a positive Torah commandment. However, regarding the four cups, which is rabbinic, they established it also for women, since they were in that same miracle.
                1. תוספות על מגילה ד׳ א 
                  שאף הן היו באותו הנס. פירש רשב"ם שעיקר הנס היה על ידן בפורים על ידי אסתר בחנוכה על ידי יהודית בפסח שבזכות צדקניות שבאותו הדור נגאלו וקשה דלשון שאף הן משמע שהן טפלות ולפירושו היה לו לומר שהן לכך נראה לי שאף הן היו בספק דלהשמיד ולהרוג וכן בפסח שהיו משועבדות לפרעה במצרים וכן בחנוכה הגזירה היתה מאד עליהן. ...
                  Tosafot on Megillah 4a 
                  "Even they were in that miracle" The Rashbam's interpretation is that the central part of the miracle occured through them; on Purim, through Esther, and on Chanukah, through Judith, on Pesach, because of the merit of those righteous women in that generation they were redeemed. And this is difficult, since "even" implies that they were secondary! And according to his interpretation, it should have said that "They were indeed..." Therefore it seems to me that "even they were in that same uncertainty," implying in that danger of "to destroy, to slay, and to cause to perish" (Esther 3:13), and similarly on Chanukah the decree was very much on them. 
                  1. Rabbi Yehoshua ben Levi: Living in a Messiah Mode
                  2. סנהדרין צ״ח א 
                    ר' יהושע בן לוי אשכח לאליהו דהוי קיימי אפיתחא דמערתא דרבי שמעון בן יוחאי אמר ליה אתינא לעלמא דאתי אמר ליה אם ירצה אדון הזה אמר רבי יהושע בן לוי שנים ראיתי וקול ג' שמעתי אמר ליה אימת אתי משיח אמר ליה זיל שייליה לדידיה והיכא יתיבאפיתחא דקרתא ומאי סימניה יתיב ביני עניי סובלי חלאים וכולן שרו ואסירי בחד זימנא איהו שרי חד ואסיר חד אמר דילמא מבעינא דלא איעכב אזל לגביה אמר ליה שלום עליך רבי ומורי אמר ליה שלום עליך בר ליואי א"ל לאימת אתי מר א"ל היום אתא לגבי אליהוא"ל מאי אמר לך א"ל שלום עליך בר ליואי א"ל אבטחך לך ולאבוך לעלמא דאתי א"לשקורי קא שקר בי דאמר לי היום אתינא ולא אתא א"ל הכי אמר לך (תהלים צה, ז) היום אם בקולו תשמעו 
                    Sanhedrin 98a 
                    R`Joshua B`Levi met Elijah standing by the entrance of R`Simeon B`Yohai's tomb. He asked him: 'Have I a portion in the world to come? ' He replied, 'if this Master desires it.' R`Joshua B`Levi said, 'I saw two, but heard the voice of a third.' He then asked him, 'When will the Messiah come? ' - 'Go and ask him himself,' was his reply.' Where is he sitting? ' - 'At the entrance.' And by what sign may I recognise him? ' - 'He is sitting among the poor lepers: all of them untie [them] all at once, and rebandage them together, whereas he unties and rebandages each separately, [before treating the next], thinking, should I be wanted, [it being time for my appearance as the Messiah] I must not be delayed [through having to bandage a number of sores].' So he went to him and greeted him, saying, 'peace upon thee, Master and Teacher.' 'peace upon thee, O son of Levi,' he replied.' When wilt thou come Master? ' asked he, 'To-day', was his answer. On his returning to Elijah, the latter enquired, 'What did he say to thee? ' - 'peace Upon thee, O son of Levi,' he answered. Thereupon he [Elijah] observed, 'He thereby assured thee and thy father of [a portion in] the world to come.' 'He spoke falsely to me,' he rejoined, 'stating that he would come to-day, but has not.' He [Elijah] answered him, 'This is what he said to thee, Today, if ye will hear his voice.'
                    1. ...אמנם על דבר האידיאל בודאי טבוע הוא עמוק בנשמתנו האידיאל של הנקיון מכל חטא, וכשיצא האידיאל הזה מן הכח אל הפועל, אז יטהר העולם וימצאו אז דרכים ישרים ובטוחים לפעולתה והשפעתה הטהורה, העדינה והקדושה, של האשה, האם בישראל, בחיים בכלל ובפרט, בשלמות ההשפעה וההתאמה אל ערכה הפנימי המיוחד, במלוי החזון, כל אשת חיל עטרת בעלה. אבל חזון עתיד זה איננו מושקף עדין כלל בחיי התרבות הזמניים שהם רקובים מבפנים, אף על פי שהם מגוהצים מבחוץ. וכל צעד של פזיזות שאנחנו עושים במהלך החיים הכלליים שלנו מבלי להתחשב עם השקפתנו על ערך האשה בהוה ובעתיד המוטבעת עמוק ברוחנו, איננו כי אם מעכב את המהלך האידיאלי הזה. ורק שיבת ישראל אל ארצו, אל מכונו וממלכתו, אל רוח קדשו, נבואתו ומקדשו, עתידה היא להביא לעולם את אותה הנהרה העליונה, שכל הנשמות האצילות של האנושיות כולה, עורגות אליה. וזה, בא יבא דוקא על ידי שמירת צביוננו האמיתי ככל חוקת התורה משפטיה שהיא מדריכה אותנו בדרכי החיים של רוממות קרן, של חפש עליון ושל גאולה.
                      Rav Kook on Women's Voting
                      Finally, as to the ideal: Deeply imprinted in our soul is the ideal of being unblemished by any sin. When this ideal is realized, the world will be purified, and proper and safe ways will be found for the delicate and holy participation of Woman, the mother in Israel, in public life, both generally and particularly, with wholesome influence and in accordance with her special inner worth, thus fulfilling the vision: “Every woman of worth is a crown unto her husband” (Prov. 12:4). But this future vision is as yet not even glimpsed in temporal cultural life, which, though outwardly well groomed, is rotten within. So any step we take in the course of our public life that carelessly disregards our outlook concerning Woman’s present and future worth—something that is deeply imprinted in our spirit— merely impedes this ideal course. Only Israel’s return to its land, to its setting and its kingdom, and to its holy spirit, its prophecy and its Temple, will eventually bring into the world that sublime light, for which all noble souls of all humanity yearn. And this will surely come about only through maintaining our true character, in accordance with all the laws and ordinances by which the Torah instructs us in the ways of life of exalted glory, of supreme freedom, and of redemption.

                    No comments:

                    Post a Comment