Rav Kook and Changing Halacha Sourcesheet
Rambam 13
Principles of Faith, Introduction to 10th Ch. of Sanhedrin
היסוד התשיעי
ההעתק, והוא כי התורה הזאת מועתקת מאת הבורא השם יתברך לא
מזולתו. ועליה אין להוסיף וממנה אין לגרוע לא בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה.
שנאמר "לא תוסיף עליו ולא תגרע ממנו".
|
Principle
IX.
And
this is that the Torah is from God and is not lacking. That to it you can’t
add or take away from. Not from the written Torah or from the oral Torah, as
it says, “Do not add to it and do not take away from it.” (Deut 13:1). And we
already explained what needs to be explained about this fundamental at the
beginning of this essay.
|
Mishneh
Torah Megilla 2:18
All the books of
the Prophets and all the Holy Writings will be nullified in the Messianic
era, with the exception of the Book of Esther. It will continue to exist,
as will the five books of the Torah and the halachot of the Oral Law, which
will never be nullified. Although all memories of the difficulties
endured by our people will be nullified, as Isaiah 65:16 states: "For
the former difficulties will be forgotten and for they will be hidden from My
eye," the celebration of the days of Purim will not be nullified, as
Esther 9:28 states: "And these days of Purim will not pass from among
the Jews, nor will their remembrance cease from their seed."
|
כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידין ליבטל לימות המשיח חוץ
ממגילת אסתר והרי היא קיימת כחמשה חומשי תורה וכהלכות של תורה שבעל פה שאינן
בטלין לעולם. ואע"פ שכל זכרון הצרות יבטל שנאמר כי נשכחו הצרות הראשונות
וכי נסתרו מעיני. ימי הפורים לא יבטלו שנאמר וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך
היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם.
|
Mishneh
Torah Yesodei HaTorah 9:1
It is clear and
explicit in the Torah that it is [God's] commandment, remaining forever
without change, addition, or diminishment, as [Deuteronomy 13:1] states:
"All these matters which I command to you, you shall be careful to
perform. You may not add to it or diminish from it," and [Deuteronomy
29:28] states: "What is revealed is for us and our children forever, to
carry out all the words of this Torah." This teaches that we are
commanded to fulfill all the Torah's directives forever. It is also said:
"It is an everlasting statute for all your generations," and
[Deuteronomy 30:12] states: "It is not in the heavens." This
teaches that a prophet can no longer add a new precept [to the Torah].
Therefore, if a
person will arise, whether Jew or gentile, and perform a sign or wonder and
say that God sent him to: a) add a mitzvah, b) withdraw a mitzvah c) explain
a mitzvah in a manner which differs from the tradition received from Moses,
or d) if he says that the mitzvot commanded to the Jews are not forever, but
rather were given for a limited time, he is a false prophet. He comes to deny
the prophecy of Moses and should be executed by strangulation, because he
dared to make statements in God's name which God never made. God, blessed be
His name, commanded Moses that this commandment is for us and our children
forever, and, God is not man that He speak falsely.
|
דבר ברור ומפורש בתורה שהיא מצוה עומדת לעולם ולעולמי עולמים
אין לה לא שינוי ולא גרעון ולא תוספת שנאמר את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו
תשמרון לעשות לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו ונאמר והנגלות לנו ולבנינו עד עולם
לעשות את כל דברי התורה הזאת הא למדת שכל דברי תורה מצווין אנו לעשותן עד עולם
וכן הוא אומר חוקת עולם לדורותיכם ונאמר לא בשמים היא הא למדת שאין נביא רשאי
לחדש דבר מעתה
לפיכך אם יעמוד איש בין מן האומות בין מישראל ויעשה אות
ומופת ויאמר שה' שלחו להוסיף מצוה או לגרוע מצוה או לפרש במצוה מן המצות פירוש
שלא שמענו ממשה או שאמר שאותן המצות שנצטוו בהן ישראל אינן לעולם ולדורי דורות
אלא מצות לפי זמן היו הרי זה נביא שקר שהרי בא להכחיש נבואתו של משה ומיתתו בחנק
על שהזיד לדבר בשם ה' אשר לא צוהו שהוא ברוך שמו צוה למשה שהמצוה הזאת לנו
ולבנינו עד עולם ולא איש אל ויכזב:
|
Nidda 61b
Rav Yosef said: The
commandments will be cancelled in the Time to Come.
|
אמר רב יוסף זאת אומרת מצות בטלות לעתיד לבא
|
Ritva: נ״ל לעתיד לבא משעה שמת קאמר ולומר שאין החי מצווה על המת כדרך שאמרו
בקטנים
Petach Enayim: דהעיקר כדעת הראשונים שפירשו לזמן תחיית המתים שלא
נהיה חייבין אבל כמה מצות ינהגו מעצמן מפאת שלמותם ותפארתם לא בדרך חיוב אלא כמו
אבות הראשונים שקיימו כל התורה כלה
Kiddushin
72b
The Sages taught
(Tosefta 5:5): Mamzerim and Netinim will be purified in the future; this is
the statement of Rabbi Yosei. Rabbi Meir says: They will not be pure. Rabbi
Yosei said to him: But hasn’t it already been stated: “And I will sprinkle
clean water upon you, and you shall be clean from all your uncleanness, and
from all your idols, will I cleanse you” (Ezekiel 36:25)? Rabbi Meir said to
him: When it says: “From all your uncleanness, and from all your idols,” this
emphasizes that God will purify people from these types of impurity, but not
from mamzer status. Rabbi Yosei said to him: When it says: “Will I cleanse
you,” at the end of the verse, you must say this means even from mamzer
status.
Rav Yehuda said in
the name of Shmuel: The Law is like Rabbi Yosei.
|
ת"ר ממזירי ונתיני טהורים לעתיד לבא דברי ר' יוסי ר'
מאיר אומר אין טהורים אמר לו ר' יוסי והלא כבר נאמר (יחזקאל לו, כה) וזרקתי
עליכם מים טהורים וטהרתם אמר לו ר' מאיר כשהוא אומר מכל טומאותיכם ומכל גלוליכם
ולא מן הממזרות אמר לו ר' יוסי כשהוא אומר אטהר אתכם הוי אומר אף מן הממזרות
...
אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי יוסי
|
Rambam: Bring Back the Sanhedrin with the Messiah
Rambam
Mishneh Torah Sanhedrin 4:11
It appears to me
that if all the all the wise men in Eretz Yisrael agree to appoint judges and
convey semichah upon them, the semichah is binding and these judges may
adjudicate cases involving financial penalties and convey semichah upon
others… The matter requires resolution.
|
נראין לי הדברים שאם הסכימו כל החכמים שבארץ ישראל למנות
דיינים ולסמוך אותם הרי אלו סמוכין… והדבר צריך הכרע
|
Rambam
Perush HaMishna Sanhedrin 1:3
ויראה לי כי כשתהי' הסכמה מכל החכמים והתלמידים להקדים עליהם
איש מן הישיבה וישימו אותו לראש ובלבד שיהא זה בא"י כמו שזכרנו הנה האיש
ההוא תתקיים לו הישיבה ויהיה סמוך ויסמוך הוא אחר כן מי שירצה שאם לא תאמר כן אי
אפשר שתמצא ב"ד הגדול לעולם לפי שנצטרך שיהיה כל אחד מהם סמוך על כל פנים
והקב"ה יעד שישובו כמו שנאמר ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה אחרי
כן יקרא לך עיר הצדק וזה יהיה בלא ספק כשיכון הבורא יתברך לבות בני אדם ותרבה
זכותם ותשוקתם לשם יתברך ולתורה ותגדל חכמתם לפני בא המשיח כמו שיתבאר זה
בפסוקים הרבה במקרא.
|
Rav Kook,
Ein Aya Shabbat 13b
שאלמלא הוא נגנז מפר יחזקאל, שהיו דכריו טותרין דברי תורה, מה עשו,
העלו לו שלש מאות גרכי שמן וישב בעליה וררשן.
יסוד התורה הוא שהנבואה לא תחדש שום דבר בהוראה, כמבואר ברמב"ם
ה' יסוה"ת. אמנם כח ב"ד הוא יפה לחדש ולדרוש בתורה, כל ב"ד לפי
הבנתו, ואיו לך אלא ב"ד שבימיך . וכשישראל הם על מכונם וב"ד הגדול יושב
ב"מקום אשר יבחר ד'" , אז אין צריך לשום חתימה והמשכה לאיזה הוראה קבועה
מדורות שעברו כ"א בדברים שהם קבלות ברורות הלכה למשה מסיני, אבל כל הוראות
מסופקות צריכות הן להחתך ע"פ ב"ד הגדול. ולפעמים הי' ב"ד אחד דורש
בתורה ומעלה ע"פ דרשותיו הוראות חדשות, והי' כל זה דברי תורה, שכך הונח בעצם
התורה ע"פ החכמה העליונה שתהי' נדרשת ע"פ דרכי תורה בצירוף השפעת השכל
והסכמת הב"ד שבימים ההם. והנה הנבואה אע"פ שאין בכחה לחתך דינים בפועל,
אבל הצפיה מסורה לה. א"כ לפעמים יראה הנביא מה שיהי' באחרית הימים, שעתיד בית
הדין הגדול לדרש בתורה איזה הוראות מחודשות, שלפי הדרכים המוסכמים בידנו הם נראים
כסותרים דברי תורה, אבל הדברים יתגלו מעומקה של תורה בשעתם. ע"כ הנבואה תעשה
את שלה, תעריך דבריה כיד ד' עליה. אבל הדורות כל זמן שלא באו למדה זו אינם יכולים
להתאים אלה הדברים עם ד"ת, והנבואה הלא אינה מכרעת, ע"כ צריך הספר
הנבואי ההוא לפ"ז להגנז. אמת הדבר שאנו מאמינים ומכירים שפעולתו רצויה אבל רק
לעתים רחוקות כשיגיע הדבר בפועל, שע"פ ב"ד יחתך הדבר ע"י מה שימצאו
דרכי הדרישה שלהם בתורה מכוונים לזה. אמנם כדי להשאיר הספר עמנו, צריך להעלות איזה
איש למעלה ממדרגת בני הדור עד שבשכלו הכביר בצירוף יד ד' ברוה"ק שעליו יוכל
לצייר לו ולהעמיד תוכן הדרשות האפשריות ע"פ אותם דרכי החכמה המופלאים שיתגלו
בימים ההם בעת הישועה העתידה, ועל פיהם יכיר את דרכי הנביא והנם הולכים במסילת התורה.
וזה עשה חנניה, העלו לו ג' מאות גרבי שמן. השמן מורה על החכמה האלהית. ע"כ
נבחר שמן למשחה לאות קודש ויתרון כח קדושה, להורות שיתעלה כאן במחקרו, לא לפי המדה
המעשית המתבוננת רק ע"פ שכל הפשוט האנושי, כ"א ישוה דרכיו לארחות הקודש
של החכמה האלהית. וישב בעליה, להורות שהוא אמנם מתעלה בדרכו זה מפני דורות הללו,
ושדברים אלו אינם נאמרים למעשה לעת כזאת, מפני שלא באו הדורות עד המצב המרומם הזה
שתהי' הדרישה של הב"ד ראויה להם באופן זה. ודרשן, וכיון שדרשן כבר הציב לנו
דרך סלולה להתאים בכללות דברי הנבואה עם יסוד דברי תורה. ובזה הננו יכולים כבר גם
אנו להשתמש באורו בתורת לימוד, מאחר שידענו שלעולם לא תהי' הנבואה מכרעת את ההוראה
המעשית כ"א יש בה צפיה לרגלי ענינה. והצפיה מתאמת ע"פ דרכי הדרישה שיהיה
לקו לב"ד הגדול שיהיה לעתיד ביום שישובו לנו כל חמודותינו, הארץ והמקדש
הנבואה והממשלה, ועליהם ב"ד הגדול במקום אשר יבחר ד' שמשם תורה יוצאת לכל
ישראל. אמנם רק בעליה, בהיותו מתרומם מעל המצב ההוה ומתעלה למצב הרם העתיד יכול
הי' לדרש בצפונות ונשגבות כמו אלה, והיו הפעולות של כניסת השמן הרב ההוא והעליה
לעליה, לחזק הרמיזה ליסודות החכמה שע"פ תבנה המערכה של הדרישה העמוקה ההיא,
שבודאי תוצאותיה היו רמות ונכבדות מאד.
No comments:
Post a Comment