Tuesday, June 3, 2014

Piskei teshuvot on Rebuking Chilonim

A surprising almost Kookian moment from Halacha Sefer Piskei Teshuvos, on rebuking the Chilonim (Shulchan Aruch 608:2):

מצוות תוכחה לחילונים שבימינו 
סﬠי' ב', רמ"א: ואם יודﬠ שאין דבריו נשמﬠים לא יאמר ברבים להוכיחם וכו' אבל ביחיד חייב להוכיחו ﬠד שיכנו או יקללנו. וﬠיין היטב במ"ב וביה"ל. והﬠולה למﬠשה לﬠנין החילונים שבימינו שבﬠוה"ר מופקרים לגמרי ר"ל מﬠול תורה מצוות, ואף שﬠושים לתיאבון וכתינוקות שנשבו, והולכים לביהכ"נ בימים הנוראים וכדו' מחמת הרגילות בזה, מ"מ ﬠוברים ﬠל כל התורה כולה, וממש לשחוק בﬠיניהם אם יאמר לו ﬠל דבר אחד בחן ובתחנונים למה תﬠשה כך. וﬠ"ז אמר הכתוב אל תוכח לץ וכו, ופטורים מלהוכיחם ﬠל חילול שבת שﬠושים כנסיﬠה במכונית וכיוצ"ב ﬠד שיראה בהם קצת נטיה ליהדות ﬠ"י שבאים לשאול כפﬠם בפﬠם ﬠל ההיתר וﬠל האסור ﬠ"י רוח טהרה שמתנוצץ בהם, כאשר יארﬠ כמה פﬠמים. אז יוכל לקיים מצוות תוכחה כמשמﬠותה.


The Commandment to Rebuke the Chilonim of Today 

Seif 2, Rama: If he knows his words will not be heeded, he should not rebuke them in public, but privately he is obligated to rebuke to the point that they strike him or curse him. 

And investigate well the Mishnah Berurah and Biur Halacha. 

And this becomes practical today regarding the chilonim of today who have completely cast off, God have mercy, the yoke of Torah and mitzvot. Even as they act as they desire and are like "children taken captive", they go to synagogue during the Days of Awe etc because they are used to doing so, nevertheless they transgress the whole Torah, and its actually a joke to them if someone would say a word to them nicely and pleadingly as to why they act this way. Scripture writes about this (Proverbs 9:8) "Do not rebuke a scorner..." We are exempt from rebuking them about the desecration of Shabbat when they travel by car and other things. That is, unless we see they lean a bit toward Judaism, when they come to ask once in a while about what is prohibited and what is permitted because of the pure spirit that sparks within them, which has happened many a time. Then one can fulfill the mitzvah of rebuke as is stated.

No comments:

Post a Comment