Sunday, February 21, 2021

Pilpul vs Halacha in David's "Sin" That Killed Uzza

 1. Sotah 35b:

דרש רבא מפני מה נענש דוד מפני שקרא לדברי תורה זמירות שנאמר (תהלים קיט, נד) זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי

Rava taught: For what reason was David punished with Uzzah’s death? He was punished because he called matters of Torah: Songs, as it is stated: “Your statutes have been my songs in the house of my pilgrimage” (Psalms 119:54).

אמר לו הקב"ה ד"ת שכתוב בהן (משלי כג, ה) התעיף עיניך בו ואיננו אתה קורא אותן זמירות הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו דכתיב (במדבר ז, ט) ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש וגו' ואיהו אתייה בעגלתא

דרש רבא מפני מה נענש דוד מפני שקרא לדברי תורה זמירות שנאמר (תהלים קיט, נד) זמירות היו לי חוקיך בבית מגורי

Rava taught: For what reason was David punished with Uzzah’s death? He was punished because he called matters of Torah: Songs, as it is stated: “Your statutes have been my songs in the house of my pilgrimage” (Psalms 119:54).

אמר לו הקב"ה ד"ת שכתוב בהן (משלי כג, ה) התעיף עיניך בו ואיננו אתה קורא אותן זמירות הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו דכתיב (במדבר ז, ט) ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש וגו' ואיהו אתייה בעגלתא

The Holy One, Blessed be He, said to him: Matters of Torah are so difficult and demanding that it is written: “Will you set your eyes upon it? It is gone” (Proverbs 23:5), i.e., one whose eyes stray from the Torah even for a moment will forget it, and you call them songs? For this reason I will cause you to stumble in a matter that even schoolchildren know, as it is written with regard to the wagons brought to the Tabernacle: “And to the descendants of Kohath he did not give, because the service of the holy things belongs to them; they carry them upon their shoulders” (Numbers 7:9). And although the Ark clearly must be carried on people’s shoulders, David erred and brought it in a wagon.

2. Rambam Klei Hamikdash 2:12

בְּעֵת שֶׁמּוֹלִיכִין אֶת הָאָרוֹן מִמָּקוֹם לְמָקוֹם אֵין מוֹלִיכִין אוֹתוֹ לֹא עַל הַבְּהֵמָה וְלֹא עַל הָעֲגָלוֹת אֶלָּא מִצְוָה לְנָטְלוֹ עַל הַכָּתֵף. וּלְפִי שֶׁשָּׁכַח דָּוִד וּנְשָׂאוֹ עַל הָעֲגָלָה נִפְרַץ פֶּרֶץ בְּעֻזָּא. אֶלָּא מִצְוָה לְנָשְׂאוֹ עַל הַכָּתֵף שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר ז ט) "כִּי עֲבֹדַת הַקֹּדֶשׁ עֲלֵיהֶם בַּכָּתֵף יִשָּׂאוּ":


Radvaz וא"ת האיך טעה דוד טעות כזה. דזיל קרי בי' רב הוא, ועוד שבפרשת יהושע כאשר עברו את הירדן כתיב עשר פעמים נושאי ארון ברית ה'. וי"ל דטעה לומר שבזמן שישאו אותו בני אדם, לא ישאו אותו אלא על הכתף. אבל לא שיהיה מצוה בבני אדם. לפיכך בחר לישא אותו על עגלה חדשה כדי להרחיק בני אדם מן הארון ולא יגעו בו בשעת המשא מב) ולא נענש עוזה אלא מפני שאחז בארון, כי לא ידע שהארון נושא את נושאיו. וסו"ס טעות היה. דיותר כבוד והדר הוא לארון שינשא על כתפות הכהנים ואם אין שם כהנים על הלוים כאשר הי' במדבר ממה שינשא ע"ג בהמה, וכ"ת כדי שלא יגעו בארון, הרי הבדים היו נושאים, ומשום כבוד אמרו מג) כשהם נושאים יהי' פנים כנגד פנים ואחוריהם לחוץ.


3. Ben Yehoyada : מִפְּנֵי מַה נֶּעֱנַשׁ דָּוִד? מִפְּנֵי שֶׁקָּרָא לְדִבְרֵי תּוֹרָה, 'זְמִירוֹת'. קשא איך סלקא דעתיה לקרותם זמירות? ונראה לי בעסק התורה יש שני מיני תועלת האחת הוא שעל ידי למודו ידע איך יעבוד את השם יתברך ואת הדרך אשר ילך בה ואת המעשה אשר יעשה. והשניה שעל ידי עסק התורה מזמר עריצים ומכרית חוחים וקוצים הסובבים שושנה העליונה כי לכן התורה נקראת חרב דכתיב רוֹמְמוֹת אֵ־ל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם (תהלים קמט, ו) ודוד המלך ע"ה אמר זְמִרוֹת הָיוּ לִי חֻקֶּיךָ (תהילים קיט, נד) כונתו על זה התועלת.

וקפיד עליה רחמנא כי עסק התורה יש בו תועלת אחרת גדולה יותר שיוכל האדם לכוין הלכה למעשה ולא יכשל בדבר איסור ואיך אתה לא זכרת אלא רק תועלת זו של זימור עריצים! וזהו דברי תורה שכתוב בהם הֲתָעִיף עֵינֶיךָ בּוֹ וְאֵינֶנּוּ (משלי כג, ה) כלומר שצריך לה האדם מאד לענין מעשה שידע האסור והמותר ואם לא יעסוק בה יכשל בכמה איסורין ולא ידע לקיים המצות, אתה קורא אותם זמירות? כאלו אין בהם אלא רק תועלת זו של זימור עריצים בלבד!

ובזה דרשתי בס"ד במקום אחר מה שאמרו בגמרא בכמה דוכתי 'גמרא גמור זמרתא תהא' פירוש אפילו אינו יוצא בזה לימוד להלכה למעשה עם כל זה זמרתא תהא, יש בזה תועלת לזמר עריצים!


Rav Schachter:

Just a few days ago there was a long article in the New York Times about Rav Chaim Kanievsky and the COVID situation in Eretz Yisroel. I was very saddened to read the statistic that although the Chareidim make up only 12% of the Jewish population in Eretz Yisroel, 28% of those infected with COVID were from the Chareidi circle. What a tragedy! More than twice as much as it should have been...

Halacha tells us that even if there is a sfeik sfeika, a very slight risk, of sakonah, still that slight safeik is sufficient to be docheh Shabbos and Yom Kippur and most of the mitzvos of the Torah. So the question begs itself, how could it possibly be that the number of infections in the Chareidi community due to COVID is twice as high as what it should have been, proportionally?

My impression is that part of the explanation is a result of the derech ha'limud adopted in many of the yeshivas. There is a big emphasis on pilpul, sevoros, chakiros, and ha'veh a'minas in the Gemarah. The Gemarah considers the highest level of learning to be one who learns l'asukei sh'meitza aliba d'hilchosa - to reach a final conclusion as to what the halacha is. When I was a student in the Yeshiva, one of the talmidim asked a rebbe after we learned a whole piece of Gemarah that was relevant to halacha l'meisa - halachic practice, "so how do we pasken?" The rebbe, who was a European, responded in Yiddish, "call up the Agudas Harabonim and ask them". In the Lithuanian yeshivas in Europe learning halacha l'meisa was frowned upon. They misinterpreted the idea of learning Torah l'shmo to mean that one should not focus his learning arriving at a conclusion as to what the halacha is. It is well known that the Chazon Ish worked hard to correct this misunderstanding and influence the yeshivas to concentrate more on halacha l'maaseh.

Many students in the yeshivas today are trained to raise all logical possibilities about the halacha - maybe it's like this and maybe it's like that; on the one hand and on the other hand, etc.. Rav Avigdor Nevenzal pointed out that the Malbim (in his commentary on Mishlei 1:7) understands that "אויל" is a specific type of a fool who is always raising questions and doubts, that maybe it's like this and maybe it's like that...

This entire attitude that many otherwise very observant Jews have to totally ignore the recommendations of the medical community regarding the risks of COVID is in total contradiction to the Jewish tradition of psak halacha. The religious Jews always placed more value on human life than doctors did.

The Beis Ha'Levi explains that when the Jewish people responded, "כל אשר־דבר ה' נעשה ונשמע" (Shemos 24:7) at Har Sinai, na'aseh meant that we committed ourselves to observe the mitzvos, and nishmah meant that we committed ourselves to learn Torah. What does it mean to learn Torah? The Chumash tells us "ולמדתם אתם ושמרתם לעשתם" - "you should learn them (the 613 mitzvos) and observe them." It is for this reason that the Rambam authored the Sefer Ha'mitzvos as an introduction to the Mishnah Torah. At the beginning of each section in Mishnah Torah, he gives you a list of the mitzvos that will be covered in this section. By the time you complete the entire Mishnah Torah you have covered all of the 613 mitzvos.

The basic mitzvah of talmud Torah is to be familiar with all of the 613 mitzvos and all of their details. Answering a question Rav Akiva Eiger has on a Tosofos is comparable to eating the icing on a second piece of cake as part of dessert. The primary goal and focus of limud ha'Torah is to know halacha l'maaseh how to keep all the mitzvos ha'Torah. In my opinion much of the tragedy of the high infection rate among the Chareidi population is due to the faulty derech ha'limud which eschews focusing on the correct thing to do halacha l'maaseh, and instead focuses on pilpul and ha'veh a'minas.

Let us all return to the traditional style of learning that was practiced for so many centuries and merit the promise of the Torah, "וחי בהם" ולא שימות בהם.

Maaseh Rokeach:

ונראה פשוט משום דקרא כתיב שכשראה עוזה ששמטו הבקר והארון היה מתנודד אחז בו שלא יפול ח"ו וזה גרם דוד ע"י שנשאו בעגלה ואף שעוזה חטא מ"מ זכותו של דוד היה לו לעמוד בזה אלא ודאי שלא נענש אלא על ידו ופשוט הוא:


Maaseh Lemelech:

מצוה לנטלו על הכתף ולפי ששכח דוד ונשאו על העגלה נפרץ פרץ בעוזא. הנה רבינו בס' המצות כ' דזה רק במדבר וכשיכנסו לארץ ניתן המצוה לכהנים ולכן לא שייך הלאו דולא יעבוד עוד הלוי אחר נ' שנה כיון דאין המצוה עליהם בכתף כדאיתא בחולין דף כ"ו אבל הרמב"ן דעתו דהמצוה לא נשתנה כלל רק הוא בין בכהנים בין בלוים ונראה דבזה הוא דטעה דוד כי הנה חשב אחרי כי הלאו דלא יעבוד עוד האמור בלוים אינה לדודות יען דאין המצוה בכתף טעה שגם בכהנים אין המצוה בכתף רק בטלה לגמרי המצוה ומוליכין בעגלה וכמו שאנו צריכין ע"כ לומר בשולחן ומזבח הזהב שהוי בהן ג"כ בדים לשאת אותן אפ"ה בטלה כשנבנה מקדש מדלא הזכירו רבינו רק אח"כ כשראה שפרץ ד' בעוזא הוליכו בלוים ובכתף יען דאף דהלאו בטל המעשה דנשיאת בכתף לא בטלה ונוהג בין בכהנים בין בלוים לרמב"ן ולדעת רבינו רק בכהנים:


No comments:

Post a Comment